Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.01.2008 17:23 - Алфонс Муха
Автор: sensation Категория: Изкуство   
Прочетен: 10600 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 21.01.2008 05:09


Художникът на женската красота
image 
(1860 - 1939)
http://www.abcgallery.com/M/mucha/mucha.html

image
Mucha"s Studio
Страница на Музея на Муха в Прага 
http://www.mucha.cz/

http://www.muchafoundation.org/MGalleries.aspx
Mucha Foundation


 
image 
image„Баща на сецесиона”, „основател на стила ар нуво”. Това са нерядко срещани определения за личността на Алфонс Муха. Те, разбира се, са далеч от истината, но дори днес, един век след апогея на този забележителен стил в изкуството на миналия век, когато обръщаме поглед към творбите на този художник, разбираме какво е накарало авторите на всякакви знайни и незнайни биографични очерци за него из вестници, списания, а днес и из интернет пространството, да използват именно тези епитети. И аз ги оправдавам напълно. Защото всяко подминаване на името му сред тези на други титани на изящните изкуства, негови съвременници, събужда у мен вълни на недоволство и смут - кой би могъл да не се впечатли от изяществото на неговата рисунка, от пищното орнаментално украшателство, създадено с толкова прецизност, търпение и виртуозност, изпъстрено с мистична и древна символика и същевременно носещо духа на „новото изкуство” - ар нуво!?...
/http://stalik.hit.bg/library/mucha.html/
20.01 07:26 - Светът на Алфонс Муха - любимият ми художник. Посвещавам на всички Вас приятели в Блог.бг, защото сте прекрасни и многообразни, както четката на художника. Alphonse Mucha

(1860 - 1939) image 

В своето изкуство Алфонс Муха ни заставя да разглеждаме всеки детайл, форма, предмет, да усещаме осезаемостта на фигурите, тяхната изтънченост, сила, еротизъм, виртуозната игра на линията, тънко нюансираната монохромия, интензивните цветни петна, обгърнати с ясен контур, да се възхитим на изящния орнамент, да почувстваме красотата, мига, символа и историята.

image


image 

image 

image 

image 

image 

image 

image 

image 

image 

image 

image 

image 

image    
              
image 

image 

image 

image 

image 


imageОтново с интерес заставаме пред картините на Алфонс Муха. Какво още можем да видим в тях? Някое уникално послание?
Преди десет дни разказвахме за втория творчески период свързан със завещанието, което ни е оставил великия художник – обединение на славянството. Днес ще надникнем какви тайни крие първия творчески период, доминиран от идеята за преклонение пред женската красота и съвършенство.
Преди да насочи таланта си към този висок идеал – красотата, Алфонс изминава дълъг, понякога трънлив път на обучение. Той е роден в южноморавското село Иванчице на 24 юли 1860 г.

Баща му Андрей Муха е потомствен лозар; детето израства с втората си майка Амалия Муха, дъщеря на богат мелничар, за която Андрей се оженва след смъртта на първата си съпруга.
От малък Алфонс проявява две дарби – да рисува и пее. Явно в онези години за младежа е било по-лесно да стане хорист в катедралата “Св.Петър” в Бърно, отколкото да се обучава в рисуване. После станал чиновник в родното си село, продължавайки заниманията си по рисуване. Престрашава се да кандидатства в художествената академия в Прага, но го скъсват на приемните изпити с мотива, че няма художествен талант. Този неуспех го отдалечава за дълги години от Прага.
През 1879 година го срещаме вече във Виена, работещ за фирма, занимаваща се със сценични декори. В европейската столица на музиката той посещава вечерни уроци по рисуване. Междувременно фирмата фалира и начинаещият художник се озовава на улицата. За да оцелее е принуден да прави улични портрети, ескизи, стенни инкрустации.
След няколко години го намираме в Микулов, Моравия, отново да рисува портрети и декоративни творби. Там съдбата му се усмихва като го среща с първия си покровител - граф Карл Хен-Беласи, който го наема като стенописец в замъка “Хрушовани Емахоф”. С неговата финансова помощ Муха посещава Мюнхенската художествена академия, както и академиите “Жулиен” и “Колороси” в Париж. Оттук нататък пътят му е открит, ангажиментите растат и животът му се изпълва с вълнуващи събития. Нас ни интересуват двете повратни точки в творческата му биография. Втората точка описахме на 14 юли, когато през 1910/1911г./ започва монументалния епос от 20 мащабни платна “Славянска епопея”. Днес ще се спрем на първата повратна точка –
26 декември 1894 година. Алфонс никога няма да забрави тази дата. Това, което се е случило, е описано подробно и вълнуващо от сп. “Интерпрес магазин”, Будапеща. Ето някои моменти:
“26.ХІІ.1894 година. Всички парижани празнуват Коледа, само младият и неизвестен чешки художник Алфонс Муха работи. Той е сменил свой приятел художник в печатницата на Льомерсие. И тъкмо преглежда коректурите, идва директорът на печатницата Морис дьо Брунхоф. Лицето му е угрижено.
- Имаме сериозен проблем, господин Муха. Току-що
се обади... Сара Бернар. Спешно иска плакат за новата си постановка. Художникът, който работи за нея се разболял, а плакатът трябва да бъде разлепен по улиците точно през първия ден от Новата година. Правили ли сте някога подобно нещо?
- Не ми се е налагало, но бих могъл да опитам - отвърнал с готовност Муха.”
Така се появява първия голям шедьовър – плакатът за постановката “Жизмонда”.image Слага се началото на множество серии безсмъртни плакати, които издигат славата на художника на световно ниво. Алфонс разработва този жанр до такова съвършенство, че специалистите, под името Муха, разбират “революция в плаката”. Наричат го “най-великият плакатист за всички времена.” Известният художник-плакатист Сидни Рансъм, заявява /в септемврийския брой на англ.сп.”Постър”-1899г./: “Безспорно за всички нас КРАЛЯТ НА ПЛАКАТА СЕ НАРИЧА АЛФОНС МУХА. Смятам, че неговите творби заемат главното място в сърцето на всеки плакатист. Неговите умения, форми и цветове стоят над всяка критика.”
Но нека се върнем към документалния будапещенски разказ, където се разкрива как първоначално стряскащите необичайни форми и цветове превръщат съмнително удачния плакат в шедьовър:
/Директорът/ “Брунхоф не е във възторг на следващия ден, когато Муха му представя плаката, изпълнен с маслени бои. Намира за необичайни пропорциите на картината, която е твърде тясна и издължена. За цветовете пък е на мнение, че не са така ярки и живи, както е свикнал да бъдат на плакатите на Шере и Лотрек.
...Брунхоф със свито сърце показал проекта на актрисата, но тя с тънкия се художествен нюх успяла да оцени рисунката. Може би известна роля за това изиграла и нейната суетност. Картината създавала представата, че фигурата на Сара Бернар е висока, стройна и величествена, докато фотографиите /й/ от онова време свидетелстват за нещо друго. Освен това Муха успял да схване и пресъздаде вътрешната красота на актрисата. На плаката тя била такава, каквато би желала да изглежда.
... Когато по-късно въвели Муха в гримьорната на великата актриса, той видял, че тя стои пред плаката, окачен на стената, и не е в състояние да отмести погледа си от него.”
“Това беше не пълен провал, това беше върхът на успеха ми”, спомня си по-късно Муха.
Дали невероятният му успех се дължи на славянското вродено чувство за мекота, за преклонение пред женското начало, изящност и нежност? Или се дължи на трансценденталния спомен за предишен живот на изток, откъдето носи в себе си усета за сложна, гъсто преплетена орнаментировка?
Според спомените на съвременниците, “плакатът за “Жизмонда” става толкова популярен и търсен, че Сара дава да разлепят само една част от поръчаните 4000 екземпляра, а останалите продава на колекционери.”
В плакатната живопис Алфонс Муха осъществява желанията на душата си; този неудържим копнеж към съвършената женска красота се реализира. Жените в неговите плакати имат осанката на богини с неизменен ореол около главите и буйни коси, стигащи до петите.
От очите им се излъчва висше спокойствие, чистота и царственост. Те са като потопени в своеобразен Божествен свят от арабески и меки цветови контрасти на теменужено, розово, зелено и керемидено. Атмосферата, която създават лъха на древност и вечност едновременно.
Само две-три години след паметния декември 1894 г. художникът вече представя изложби от стотици плакати. Между всичките рекламни, календарни и природни серии се откроява още един шедьовър – “Музика”, рисувана в Париж, 1898 година. imageНе бързайте да си представяте клавиши, отрупани с цветя или други инструменти. Плакатът е изпълнен с огромен кръг, като портал към Вселената, на долния ръб на който е седнала голата фигура на богиня – БОГИНЯТА НА МУЗИКАТА.
В големия космичен кръг са вградени още няколко, като концентрични небесни селения, предадени в перспектива. Между тях са разположени ореол от 22 звезди и ореол от пеещи птички. Сиянието на пълната Луна в центъра облива в приказно синкав цвят контурите на богинята. Всичко това е само блед опит за художествено описание. Картината, обаче съдържа още едно описание, неизвестно за обществеността, но видимо само от посветени в окултните тайни.
Великите Учители говорят за Луната като “символ на любовта” и “израз на Божията Мисъл.” “Физическата сила на жената е в зависимост от Луната.” Теософията свързва Луната с Астралната светлина – Първичният ефир. Богинята е разположена в картината така, че да внушава функцията на диаметър в кръга.image Точно затова е Върховна Богиня, защото както пише Блаватска, “значението на Името на Йехова е значението на диаметъра в кръга! Прибавете към това и факта, че Йехова е трети сред Сефиротите /”Бинах”/ - дума с женско начало и вие ще имате ключа към тайната.”
Същевременно, великата теософия учи, че “от това число-10, или Творческата Природа, Майката/Богиня/, е произлязла цялата Вселена!”
Как? – питаме ние – Много просто: “Окултният знак на Майката Богиня е “0”, вечно раждащ и умножаващ се в съединение с единицата, или Духа на Живота.”
Точно това е смисъла на диаметъра в кръга – единицата, която оплодява Природата. Така единицата “се превръща в диаметър, символизирайки по този начин Божественото, девствената Майка- Природа...”
Ето защо Богинята на Музиката е нарисувана от гения на Муха като девствена девойка, която с нежно извито, опънато тяло разполовява кръга. Свещената символика в плаката – шедьовър на чешкия художник показва недвусмислено високото му ниво на духовно посветен и дълбокото космическо послание към човечеството, което чака своите ценители.

Публикувано от Петър А. Вангелов Дата 25/7/2006
http://big.bg/modules/news02/comment_new.php?com_itemid=14757


 Страница на Музея на Муха в Прага 
http://www.mucha.cz/

http://www.muchafoundation.org/MGalleries.aspx
Mucha Foundation


Тагове:   муха,


Гласувай:
0



1. doka - :)))
20.01.2008 15:19
Наистина... страхотен художник...! Поздрави! :)))
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: sensation
Категория: Технологии
Прочетен: 3490691
Постинги: 708
Коментари: 1446
Гласове: 25960
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031