Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.01.2009 07:25 - България е представена като "турска тоалетна" в изложба в Съвета на ЕС
Автор: sensation Категория: Изкуство   
Прочетен: 7860 Коментари: 1 Гласове:
0

Последна промяна: 13.01.2009 07:28


България е представена като "турска тоалетна" в изложба в Съвета на ЕС
"Проектът ще нервира много хора и това е, което целя - да предизвикам скандал, особено вътре в България. Това е пънк жест, нарочно примитивен и вулгарен...", заяви авторката
AC_FL_RunContent( "type","application/x-shockwave-flash","data","http://i.actualno.com/static/2be_150x150.swf","width","325","height","250","movie","http://i.actualno.com/static/2be_150x150","quality","high", "wmode", "transparent" ); //end AC code България е представена като една голяма "турска тоалетна" в подготвена за откриване изложба във вътрешното пространство на сградата на Съвета на Европейския съюз в Брюксел.

Наименованието на експозицията е "Ентропия". Тя е обявена от чешкото председателство на Европейския съюз като "модерна инсталация", която ще оживее на 15 януари, когато ще бъде официалното й откриване. Замисълът на изложбата е всяка страна в Европейския съюз да бъде представена по шеговит, но добронамерен и типичен за нея начин, след като съюзът обединява различни страни, а силата му е именно в това многообразие.

Така Италия е показана като един голям футболен терен, а малка Словения - като една голяма планина. Националният символ на тази страна е високият алпийски връх Триглав, който се намира на нейна територия. Всеки от макетите е изготвен от художник или скулптор от съответната страна.

Това, което ще видят посетителите на изложбата като България, е творба на българката Елена Джелебова. В подготвената във връзка с откриването на изложбата книжка се цитират мнения на художниците, подготвили макетите на своите държави.

Елена Джелебова е цитирана: "За мен този проект е начин да си оправя сметките с фалшивия патриотизъм, да потърся облекчение от развалата в българския материален и духовен живот. Той ще нервира много хора и това е, което целя - да предизвикам скандал, особено вътре в България. Това е пънк жест, нарочно примитивен и вулгарен..."
(преводът е от френски и английски).

Постоянното представителство на България към европейските институции протестира официално срещу вече окачения макет в сградата на Съвета на Европейския съюз. Това е станало днес на Работна група по информацията към Съвета.

В протеста се отбелязва, че проектът е нелеп и обида за българското национално достойнство, че е недопустимо страна членка на Европейския съюз да бъде представяна по такъв начин и че трябва да бъде махнат. България ще предприеме необходимите дипломатически стъпки за това, се посочва в протеста. 

България представена в изложба в Брюксел като "кенеф"
image
image
image
 България е представена като колаж от "турски тоалетни" в подготвена за откриване изложба на входа на сградата на Съвета на Европейския съюз в Брюксел.

 Арт инсталация пред сградата "Юстус Липсиус" на Съвета на Европейския съюз в Брюксел представя България като кенеф (дупка с две стъпки), или "турска тоалетна" по думите на автора й. Това съобщи кореспондентът на БТА в белгийската столица Атанас Матев.

 Това е част от проект на чешкото председателство, наречен "Ентропа: Стереотипи и бариери за разрушаване". Българското представителство в ЕС е било разгневено от "произведението" и е внесло официален протест срещу изложбата, обяснява БТА. Мнозина журналисти в Брюксел са потърсили кореспондента на българската агенция, зада им разясни и интерпетира какво е това "турска тоалетна".

 Инсталацията трябва да остане така до вторник, след което "ще оживее". Това ще стане на специална пресконференция с участието на чешкия вицепремиер по европейските въпроси Александр Вондра и чешкият посланик в ЕС Милена Виценова. Мотото на чешкото председателство е "Европа без граници". Инсталацията не е нещо необичайно, тъй като се е създала традиция всяка държава, която временно оглавява ЕС да прави подобна инсталация във фоайето на "Юстус Липсиус". Наемът до 30 юни 2009г. е около 50 хиляди евро, а разходите по самите произведения са поети от автора на концепцията - чешкият художник Давид Черни.

 "Ентропа" е дело на 27 художници - по един от всяка от страните членки. Всяка от инсталациите описва по една държава от съюза на базата на масовите стереотипи или предразсъдъци. Идеята била артистите да подканят публиката да се надсмее над тези предразсъдъци.

 

Културното министерство: Нямаме нищо общо

 По повод информацията за изложбата "Ентропа", организирана от чешкото председателство на ЕС и открита днес в Брюксел, Министерството на културата заявява, че:

 1. Тази проява не е представена и не е коментирана по никакъв начин с Министерството на културата на България.

2. Участието на художничката Елена Желебова не е по предложение на Министерството на културата на България. Не сме запознати с източника на покана и процедурата за избор на българската авторка в подготовката на тази проява.

Чешкото председателство е поканило художниците без да им налага никакви ограничения и те са били свободни да подходят към темата, както желаят, се казва в интернет сайта на проекта.

Автор на българската част е Елена Желебова, покрила очертанията на България с клекала. По думите й провокацията ще раздразни мнозина и точно това е търсила: "да предизвикам скандал, особено у нас".
 

Авторът за творбата

"За мен нашият проект е възможност да подходя към фалшивия патриотизъм и да открия облекчение от безнадежността на българския материален и духовен живот. Не на последно място, той със сигурност ще раздразни много хора и точно това целя - да предизвикам скандал, особено у дома. Това е пънк жест, преднамерено примитивен и вулгарен, фекално пубертетски"

Белгия, например е кутия с шоколади, Франция е покрита с транспарант "Стачка!", Германия е с парчета аутобани с коли, Италия е голямо игрище, на което играчите държат футболна топка пред слабините си в нещо като "авто-еротична система", На Люксебуг виси надпис "For Sale", Испания пък е цялата в бетон, а над потопената Холандия стърчат минарета. Мястото на Великобритания е оставено празно от художника Халид Асади,  Румъния изглежда като кичозен увеселителен парк "Дракула ленд".
 

"Скулптурата и изкуството като цяло могат да говорят там, където думите не стигат. Във връзка с мотото на чешкото председателство "Европа без граници" ние предоставихме на 27 художници възможност да се изразят свободно, като доказателство, че в днешна Европа няма място за цензура", заяви вицепремиерът Александр Вондра. "Резултатът е едно необичайно и в същото време обичайно произведение на изкуството. Вярвам в откритото съзнание на Европа и капацитета й да оцени подобен проект."
 

"Свободата на изкуството е продължение на свободата на изразяването като основна ценност на демокрацията" зявява и посланикът на Прага в ЕС Милена Виценова. "Има много бариери пред интеграцията и сътрудничеството в Европа. Стереотипите са такива бариери. Когато ги посочим, ние започваме да ги разрушаваме. Най-ефективният начин за разрушаване на предразсъдъците е надсмиването над тях."

  

Коя е Елена Желебова

Пърформънси и инсталации

2004 - Клуб "No", София

2003 - Хижа "Кумата", Витоша; Летен семинар "Баланс"

2002 - Клуб "Fader", София

2001 - Клуб "Блейд", София; Клуб "О"Шипка!", София

2000 - Клуб "Гейзер", София

Награди

1999 - сребърен медал от East-West Intellect, България

Накои участие в групови изложби

2002 - Есенен салон на националното изкуство, Шипка 6, София

2003 - Международно арт биенале, Габрово

2004 - Национална изложба, Кюстендил

2005 - Национална изложба, Ловеч

2007 - Галерия "Арт-М", Трявна; "Арт хостел", София
 

Данните са от брошурата на проекта "Ентропа"



Тагове:   България,   изложба,


Гласувай:
0



1. iliada - Илче!
13.01.2009 07:43
Който каквото иска да си мисли,който както иска да се представя,който както иска да оригиналничи ,но не на чужд гръб ,особено пък на гърба на цялата нация!
Аз специално съм отвратена и обидена безкрайно от" оригиналната творба" и изразните средства на г-жа Желебова!
Смятам ,че колкото по сериозен е даден творец-толкова по-голяма отговорност носи !

цитирай
2. eien - Отврат
13.01.2009 07:47
Кой каквото сам си направи, никой друг не може да му го направи. Отглас има чак в този край на света-в Япония! Потрес!
Фалшивият патриотизъм не се оправя така!Категорично.
цитирай
3. cocolina - начин
13.01.2009 08:41
да стане известна.Ама че тъпо.Иначе кой щеше да разбере за нея?????
цитирай
4. kasnaprolet9999 - В къщи можем да си говорим всичко, но навън
13.01.2009 10:43
не бива да си показваме кирливите ризи. Така съм възпитана в микро и макси-план. Това момиче си е
направо вулгарно и начина му на действие не може да се възприеме като опит за коректив, а като оплюване на българското достойнство.
цитирай
5. henzelski - Потресен съм!
13.01.2009 11:25
Министерството на културата нямало нищо общо.

"Тази проява не е представена и не е коментирана по никакъв начин с Министерството на културата на България.
Участието на художничката Елена Желебова не е по предложение на Министерството на културата на България."

Боже, каква трагедия! Черно ще вържат всички културни министерства в Европа като знак на съпричастност с нашето...;)))
И какво толкова е станало? Та нали, всяко произведение на изкуството, всъщност е изразяване на собствено мнение, собствена позиция. И ако те са нелицеприятни, да ги нямаме ли? И ако те са протест, а повечето са такива, да ги затрием ли? В какво време живеем, господи, тук на Балканите... Няма отърване от него!
Бе, аз да те попитам, Sensation, има ли в Холандия брожения по повод представянето на страната им на изложбата по този начин: "...а над потопената Холандия стърчат минарета"... Ами във Великобритания? Горкият горд Албион, чието място "е оставено празно от художника Халид Асаби"... А нерви ли се обикновеният румънец, заради своеобразното му отъждествяване с един вампир както в исторически, така и в икономически план... / Съседите правят бизнес с мрачната слава на граф Дракула, а ние правим разкопки. /
"Боже, колко мъка има на тоя свят, боже..." / Йордан Йовков /
цитирай
6. sensation - За Бай Ганьо и брюкселския превод
14.01.2009 06:25
Стела Стоянова
Една от крилатите фрази на любимия национален герой Бай Ганьо гласи "Къде е онова място, за голямата работа?" С нея поевропейченият ни сънародник търси тоалетната, а чешките му домакини решават, че той е пристигнал при тях да върши велики дела в търговията.
Сто години по-късно една родна художничка реши да повтори Ганьовия опит в псевдо постмодерен вариант. На изложба в Брюксел по инициатива на новия председател на ЕС Чехия авторката опитала да пресъздаде онова, което би трябвало да бъде обликът на отечеството ни в странство. Множество тоалетни чинии, разположени на родната карта. Не знаем дали домакините са се изгубили в превода или подобно на Иречековата рода са си превели, че това е нашият начин да съобщим какви велики дела ни чакат в Европа. По-вероятно е да не са. Със сигурност обаче са разбрали, че в съюза им има една държава, на която не й трябват никакви външни врагове. Защото такива тя си има достатъчно и отвътре. В нея, като във вица за казаните в българския ад, ха някой е опитал да изплува от тоалетната чиния, десетина други ще го дръпнат, където му е мястото. И не й трябва други да й спират газа - българинът сам ще си врътне кранчето, ако види, че и други комшии се прилепват до тръбата му. Ако сам си видял себе си по подобен начин, как очакваш околните да те приемат за равен? Даже и да наметнеш европейската мантия, най-много да объркаш още повече преводачите от Брюксел.
цитирай
7. sensation - България е тоалетна чиния във вулгарна експозиция в сърцето на Европа
14.01.2009 07:10

Погваме посланик за скандална изложба
Търсех провокация, твърди анонимната художничка


Посланикът на Чехия, която в момента председателства ЕС, в София бе извикан на разговор във Външно заради скандална изложба, представяща страната ни като тоалетна чиния, съобщиха за "Стандарт" дипломатически източници. При срещата с чешкия посланик в София Мартин Клепетко България изразила своето несъгласие и поискала свалянето на паното. Повод за българската реакция стана изложената в Европейския съвет в Брюксел инсталация "Ентропа", която е замисъл на чешкото председателство. В нея българската художничка Елена Джелебова е представила страната си като турска тоалетна - тип клекало, което е препратка към османското владичество. Вербален протест срещу паното вече отправи говорителката на постоянното ни представителство в ЕС Бетина Жотева. Пред своите колеги от страните членки още завчера тя заяви, че "нелепата" творба е обида за националното достойнство, че е проява на лош вкус и настояла да бъде свалена незабавно. Отговорът бил, че композицията е сбор от произведения на автори от съответните държави членки. Тя е финансирана с половин милион евро от неизвестен чешки бизнесмен.
Самата организация на изложбата пък била поверена на чешкия художник Дейвид Черни и нито една българска държавна институция или частна организация не е била в течение на проекта. Опитите на "Стандарт" да се свърже вчера с Черни останаха безрезултатни. Ян Вотопил, който отговаря за културните прояви по време на чешкото председателство, пък отклони всички въпроси на "Стандарт" с аргумента, че ще има пресконференция утре, когато е официалното откриване на изложбата. Тя изобразява картите на различните държави - членки на ЕС, с някаква тяхна характерна особеност и се оказа, че България не е единствената, която е останала недоволна от идеите на авторите. По традиция в началото на мандата си всяка страна, ротационен председател на ЕС, подрежда по свой избор произведение на изкуството пред входа на зданието "Юстус Липсиус", където се организират европейските срещи на върха. Чехия е възложила на художници от всяка от 27-те страни членки от ЕС да изобразят стереотипите или предразсъдъците в своята собствена държава. Чешкото председателство е дало поръчката на творците, без да им налага никакви ограничения или цензура.
Самата Джелебова заявява, че за нея "този проект е начин да си оправя сметките с фалшивия патриотизъм, да потърся облекчение от развалата в българския материален и духовен живот. Той ще нервира много хора и това е, което целя - да предизвикам скандал, особено вътре в България. Това е пънк жест, нарочно примитивен и вулгарен". Самата художничка обаче се оказа доста загадъчна персона, неизвестна никому в България. В брошурата, представяща "Ентропа", се посочва, че тя е имала изложба в галерията на "Шипка" 6, но там никога не бяха чували името й. Джелебова никога не е участвала в нормален голям форум за българско съвременно изкуство. Не е известно дали тя живее у нас или зад граница и дали това не е просто псевдоним. Въпросителни се появиха и около самоличността на други художници, участвали в изложбата.
http://paper.standartnews.com
цитирай
8. sensation - Мирно протестиращата Елена Джелебова се оказа Николай Фенерски
17.01.2009 18:23


Нямало, казват... Как да няма?



Нямало, казват, Елена Джелебова. Измислена била от пан Черни. Как да няма? Аз съм Елена Джелебова. И изобщо не съм измислена. Аз, Елена Джелебова, твърдя, че България все повече заприличва на кенеф. Най-обидно е държавата ти да се превърне в кенеф. В селски нужник не е толкова обидно. Селските нужници с две керемиди, яма и две тухли за стъпване са естествена част от селския пейзаж. Селските кенефи поне редовно идва да ги изсмуква онзи смърдящ оранжев камион, който се нарича “медарка”. Докато турските клекала са неестествена част от много ресторанти, заведения и градски къщи у нас. Чехите са им се нагледали по модерното българско черноморие. Турските клекала символизират нашата българска робска душевност отпреди век и половина. Робската душевност, която и до днес ни прави негодни да протестираме. Защото да клечиш, е нужно усилие. Не е като да седнеш на спокойствие и да четеш книжка. Турските кенефи са свързани с канализацията. Тях медарката не ги почиства. Там виреят само плъхове. Плъховете си имат партии – БСП, ГЕРБ, СДС... и прочие. Не пропускайте нито една. Всички те обичат канализациите. Нали ги видяхте на инсталацията – червени, сини, всякакви тръби. Как да не съществува госпожица Джелебова. Съществува и още как! Аз съм тази госпожица. И съм все още девствена. Търся си мъж от Западна Европа. Ама да не е овчерин или прекупвач на добитък. Некой по-интелектуален, ако може. Че ми писна от тези кенефи. Може да съм Джелебова, но и аз си имам достойнство.

България е превърната в кенеф от двайсетина години насам. Кенеф на Европата и кенеф на властимащите. Познайте ние къде сме? Из дупките, точно така. На дъното. Тук европейците изакват своите ненужни стари железа. С които дружно мрем по 1200 души на година. Тук река Дунав довлича акитата на милиони немци, австрийци, словаци, унгарци и сърби. И ги влива под носа на модерното българско Черноморие. После чехите и немците идват на почивка и се плацикат в тази вода. Давид Черни може би е почернял именно от Черно море. Разбрахте ли сега защо морето се нарича черно? Щото е очернено от гнилоча на акащите европейци и българските бизнесмени застроители. “Спасете Иракли” пишеше и днес на един от лозунгите пред НС. Няма да го спасят. Никой нищо няма да ви спаси. Европейците са много далече. А и не е тяхна работа да ви го спасяват. Вие, тоест ние сме из дупките. Серго, Ахмедчо, Симеончо и придворните им църкат с муцунки и мърдат с мустачки. На тях им е добре. Много им е добре. Кефят се на слънцето. Застрояват. Вие не се бойте. И на вас ще ви видим сметката.

Нà ви едни пари, казаха европейските плъхове на българските. Постегнете си малко кенефа. Турнете му чиния. Ароматизирайте го. Теракот, ала бала. ОК, казаха нашите плъхове. Дайте насам париците. Немате никакви грижи. И парите тръгнаха по канализациите. À през червените тръби, à през сините. Изакаха се след това нашите плъхове на воля. Че след толкова много гушене то не може да не се изакаш. Показаха на цялата загрижена Европа колко красиво са се изакали и си отидоха в шибаните канализационни палати. За да си почиват. На Европа обаче не й харесва някой да й лапа от париците, определени за модернизиране на кенефа и се ядоса най-европейски. Вие там в кенефа, мрете, като не сте нормални. Ние повече финансии нема да ви даваме. И ни остави на собствените ни плъхове. Какво повече от това да стори?

Европейците в хотел “Радисън” гледаха към “Цар Освободител” и се чудеха защо тези полицаи удрят толкова жестоко всички наред. Полицейски произвол, държавно насилие, мутренски отряди в униформи има днес, имаше и преди двайсет години. Никаква разлика. Чужденците няма как да знаят, че полицаите бият толкова справедливо заради хипотетичната бомба, която се привидяла на някои. Няма как да знаят и че в същата минута, в която почва млатенето с палките и разкатаването на тълпата, внезапно спира излъчването на живо на РЕТВ.БГ. Спира след обаждането на кмета, който не отговори конкретно на нито един въпрос и само дрънкаше глупост след глупост. Бомба имало. Главата на Бойко е бомба. Бум – и конфети от глупост се посипват по нас. Главите на Пирински, Станишев и сие също са бомби – Бум – и шрапнели от мерзост, подлост и лицемерие ни засипват като слуз. Мирен протест. Това е оксиморон като близката далечина, в която ни се привижда нормален европейски живот. Привижда ни се излизане от кенефа най-накрая. То ако с мирен протест ставаше тая работа, хан Аспарух щеше мирно да протестира пред византийците. А той, вагабонтинът, ултрас се извъдил. Като и онзи, Левски, след него. Ултраси и провокатори били те. Терористи с бомби.

Еваларката, пан Черни, благодарим ти, че ме назова пред Европата – аз съм Елена Джелебова. И не лъжете повече, че нямало такъв човек. Чухте ли, плъхове оядени? Чувате ли ме добре? Може да нямаме опит колкото гръцките и френските младежи, но ще го натрупаме. Тая рая нема само наготово да чака – ще ви дойде на крак. И тогава ни Бойко, ни Гойко, никой няма да ви спаси. Пътници сте вече. Тръгнете си сами по-скоро! Оставете кораба да потъне на спокойствие. Зарежете кенефа, нема ядене вече в него! След вас ще си построим нова държава. Чистичка, подреденичка, с хубави градинки, възпитани полицаи и ухаещи на рози вецета. Докато плъховете не си тръгнат, аз ще съм с тази самоличност. Ще бъда докрай Елена Джелебова. Защото не заслужавам да съм Николай Фенерски в мизерията. Двайсет години от живота на Николай Фенерски минаха в унижението. Двайсет години той се опитва да бъде себе си. Да не влиза в никакви роли. Край. Ще бъде отново Николай Фенерски, когато си възвърне достойнството.




Автор: Елена Джелебова (Николай Фенерски)

15.01.2009 - 11:13

http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=7146&sid=32
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: sensation
Категория: Технологии
Прочетен: 3491138
Постинги: 708
Коментари: 1446
Гласове: 25963
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031