Учениците да не забравят личните си карти, бележката за допускане до изпитите и син химикал
След 18 години промени в Закона за народната просвета, разтакаване в МОН, съдебни процедури и отмяна, безкрайни спорове най-сетне на 1 юни т.г. завършващите ХII клас започват да държат матури. Първият изпит, еднакъв за всички зрелостници, е по предмета Български език и литература (БЕЛ) в неделя.
Вторият ще е на 3 юни - предмет по избор. След това от 4 до 10 юни са определени дати за допълнителни матури по 13 предмета за онези ученици, които искат да се явят по желание на трета или повече матури.
Всеки зрелостник вече е получил служебна бележка, в нея са записани матурите, на които той е пожелал да се яви, и входящият номер, с който той е регистриран в кампанията. До днес всеки трябва да получи от директора на училището си документ за допускане до изпитите, в който е посочено на коя дата в колко часа и в коя сграда и зала той трябва да се яви. Във всяка зала ще има не повече от 15 ученици.
В деня на изпита
Допускането в сградите за изпита ще е от 7.30 до 7.45 ч. Не забравяйте, че трябва да носите със себе си лична карта (може паспорт или шофьорска книжка), както и служебната бележка за допускане с мястото за полагане на изпита.
Учениците могат да носят със себе си само СИНЯ химикалка, черен молив и гума, а за изпита по математика - и линия, непрограмируема елка, пергел, транспортир и триъгълник. Не се разрешава внасянето на речници, таблици и формули, защото според МОН това би създало неравнопоставеност между явяващите се.
След влизането в залата всички трябва да изключат мобилните си телефони и да ги оставят при квестора. Мобилки не могат да ползват дори учителите консултанти, които подпомагат САМО технически учениците. Зрелостниците нямат право да напускат изпитната зала по-рано от 1 час след началото на изпита, което се записва на дъската.
В залата на учениците ще бъде направен инструктаж. Всеки ще получи по един голям бял плик, един малък плик и листове за чернова. Вариантите на изпитните материали ще са три, поместени в изпитна книжка и отделени с цветни разделители. След като в МОН бъде изтеглен (вероятно от някой от наблюдаващите журналисти) конкретния вариант, всеки зрелостник получава изпитна книжка (в нея има и указания за работа). Квесторите раздават и лист за отговори на теста, свитък за свободните отговори и идентификационна карта. Картата се попълва с печатни букви и се поставя в малкото пликче, което се запечатва чак накрая при предаването на работата пред квестора. Забранено е да се поставят каквито и да било знаци по бумагите, защото те нарушават анонимността и работата ви ще бъде анулирана.
Не попълвайте отговори в изпитните книжки, имате си лист за отговори и лист за свободните отговори. Може да се пише първо на чернова, но тя не се оценява и затова внимавайте да ви остане време да препишете свободните отговори в листа за тях.
При въпросите с 4 отговора, от които се избира един, верният вариант се зачерква със знак Х.
Ако след това прецените, че верният отговор е друг, а не този, който се посочили, изпълвате плътно кръгчето на първия си отговор и отбелязвате с Х нов отговор по следния начин:
След като приключите работата си, залепвате пред квестора малкото пликче с идентификационната карта. Учениците със специални потребности имат 60 минути допълнително над 4-те часа на изпита. Пъхвате малкото пликче в големия плик, където поставяте също листа с отговорите, листа със свободните отговори и запечатвате. Предавате плика на квестора заедно с изпитната книжка и се подписвате в протокол. Директорите предават работите на учениците от цялата страна в националните комисии до 12 часа след приключването на изпита.
Мерките за сигурност
Осигуряването на анонимността и мерките за сигурност са вероятно най-добре подготвената част от процеса на матурите. Изпитните материали ще бъдат разксекретени и отпечатани в училищата едва сутринта преди всеки изпит. Полицаи ще бдят за сигурността в училищата и при пренасянето на готовите писмени работи.
Родители на 12-класници и учители, които им преподават, не могат да са квестори, нито пък да участват в националните комисии за оценяване. Всички листове, които ползва ученикът, са защитени с три тайни защити, които са различими само със специални лампи и други апарати. Анонимността при проверките е гарантирана. Проверка ще се прави паралелно по два начина - ръчно чрез напасване на отговорите на теста с шаблон и чрез сканиране на компютър. Ръчната и компютърната проверка за всяка работа трябва да съвпаднат. Малките пликчета с имената на учениците се пазят запечатани, докато приключи оценяването на всички работи. След това по кода и номера става разсекретяването и свързването на изпитните работи с имената.
Тестовете
Загърбени са вече забележките за непрофесионално съставяне на тестовете и за несъотвествие с международните стандарти. Изпитните материали са вече утвърдени от министъра. Тестът по БЕЛ съдържа 40 въпроса, които носят максимум 70 точки. Освен това изпитът включва писането на аргументативен текст, свързан с художествено произведение или откъс от него - той може да докара 30 точки, така че максималният брой точки от теста е 100. Писането на текст цели да покаже дали ученикът може да се изразява правилно, дали владее практически граматиката и правописа и пр. Авторите, които са включени в изпитното съдържание, са 15: Ботев, Вазов, Алеко Константинов, Пенчо Славейков, Яворов, Елин Пелин, Дебелянов, Смирненски, Гео Милев, Атанас Далчев, Багряна, Йовков, Вапцаров, Димитър Димов и Димитър Талев.
В матурата по математика тестът съдържа 28 задачи, които също носят максимум 100 точки.
Оценяването
Оценяването на работите трябва да стане от 2 до 18 юни, до 20 юни да бъдат обявени резултатите от матурите. Две трети от членовете на националните комисии са учители, една трета - преподаватели от вуз. Всички национални комисии от цялата страна ще правят оценяването в София, засега се пази в тайна къде точно.
Оценяването е проблемът, който е най-тежък и заради него министър Даниел Вълчев отнася най-много критики. Няма предварително скала за оценяване и абитуриентите не знаят колко точки от теста каква оценка ще им носят. МОН не е изработило държавните образователни изисквания за усвояване на българския книжовен език (те останаха в закона, въпреки искането на Вълчев да бъдат отменени), а те трябваше да са мерило при оценяването на матурите по БЕЛ. Ако пък като знание за тройка се определи образователният минимум по даден предмет, масово ще има двойки, понеже знанията за ниски, признаха и министър, и депутати.
Затова оценяването тази година се прави по измислен начин - чрез натаманяване, което обаче при всички случаи е в полза на зрелостниците. Когато резултатите от всички тестове бъдат готови, ще се определи кое е средното равнище и по него ще се напасне тройката, а оттам - и останалите оценки. Така вместо според държавни изисквания оценяването ще се прави според правила на министъра и скалата за оценяване ще бъде направена след изпитите. Онези от получените резултати, които са лоши, ще бъдат коригирани със специален коефициент и по този начин - повишени. Ако дори при тази ситуация някой абитуриент получи 2, той може отново да се яви на матура.
Всяка работа ще бъде оценявана от двама проверители, а оценката ще е средното аритметично от двете дадени оценки с точност до 0,01. Не е предвиден традиционният арбитраж при голяма разлика в оценките на двамата проверители.
Дипломата
Общият успех в дипломата с точност до 0,01 се състои от три оценки:
- средноаритметичната оценка от оценките в графа държавни зрелостни изпити;
- средноаритметичната оценка от оценките по предметите, изучавани в задължителната подготовка;
- средноаритметичната оценка от оценките по предметите, изучавани в задължително избираемата подготовка.
В графата за държавните зрелостни изпити като оценка от трета матура може да се впише по искане на ученика средноаритметичната оценка от матурите за придобиване на професионална квалификация.
Накрая - не бойте се, деца! Помнете, че в България задължителни матури са се държали от 1892 до 1965 г. След това имаше години с освобождаване от матура при изкарана петица по предмета, но останалите ученици пак държаха зрелостния изпит. И никой не е умрял от това.
Успех!
Неделя!!!Свят ден за мен ама приключва ;...
АКТУАЛНАТА ПРОГРАМА ЗА НЕДЕЛЯ
Мисля, че след 1989 г. реформите само се задълбочиха и достигнаха такива невъзможни дълбочини, че сега е трудно да се говори за образование. Ноооо - след 1 (или 2) години - не знам, зависи от реформата - внучка ми тръгва на училище и ще съм по-наясно за моментното им състояние :))))
Аз бях от тези, които бяха във времето, когато можеше да се освободиш от матура при много яко четене. Четяхме с разбиране и на сън да те пипнат - казваше отговора. Това някои наизустяваха, а аз обичах да го разбирам. И сега помня теорията.
Моят син ме попита веднъж, как може да знаеш теоремите и лемите с доказателствата след толкова години. Ами това беше в основата. Тогава всяка задача можеше да бъде решена.
Както каза и сегашния министър Вълчев, една и съща задача с вариант на трудност.
Който искаше да кандидатства във висше учебно заведение си учеше всекидневно. И наистина не сме умрели. Които се освободиха, четяха направо за изпитите в университетите.
Хубавото беше, че учебниците важаха за цялата страна.
Имах си една учителка по български език, която ме съсипваше от изпитване в 11 клас за освобождаването ми от матура "Веднъж да те хвана да не знаеш ей толкова - като ми показваше върха на нокътя си - ще те оставя на матура!"
Е, как няма да учиш, ако си си поставил цел в живота.
Сега какво е?
Преписват, не учат, флаш-данс...
После родителите - незаконни са матурите.
Как да ги научиш на труд и задължения тези деца, след като ги подкрепят родителите?!
Просто си мисля, че ще е по-добре за всички да се намери добро решение.
А който не иска да учи - и с матури, и без матури, и с реформи, и без реформи ще си остане на определено ниво. Най-много да го видим след време я началник, я политик :)))))))
02.06.2008 22:22
03.06.2008 13:29