Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.06.2009 11:07 - Акцент на деня - Представиха първия изцяло български електромобил. Цена: 5000 евро
Автор: sensation Категория: Технологии   
Прочетен: 7281 Коментари: 6 Гласове:
1

Последна промяна: 21.06.2009 11:15

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Пускат първия електромобил


Стара Загора. Първият у нас електромобил от типа XCAR ще бъде демонстриран днес в Стара Загора. Разработката е на 5-членен екип от автокомпания "Белчев моторс". Моделът е изцяло с български части. Може да се ползва от куриери, доставчици и общински полицаи. Дълъг е 210 см и тежи 400 кг с батериите. За 8-те часа на зареждане се харчи около 6,5 квтч ток. С едно зареждане електромобилът може да измине 100 км и реалният разход е 1 ст./км. Едноместният "Шерп" вдига скорост до 45 км в час и струва 9900 лв. с ДДС. До три месеца създателите щели да представят и двуместния модел. Те вече са подали документите за лицензиране на производството и колата в Министерството на транспорта.
Матей БОНЕВ

Създадоха първия български електромобил

20.06.2009 / 19:17

С едно зареждане колата може да измине 100 километра в градска среда.

Гледай видео материал
 

Поскъпването на горивата поставя въпроса можем ли и как да пътуваме с минимален разход. Едно от възможните решения дава старозагорска фирма, създала първият български електромобил.

Двигателите на електромобила се зареждат директно от мрежата. С едно зареждане колата може да измине 100 километра в градска среда. Голямото предимството е, че при задръствания и спиране на светофар не харчи енергия.

Максималната скорост, която развива засега е ограничена на 45 километра в час. Електромобилът тежи само 420 килограма и е идеалното решение за градския трафик и проблема с паркирането.

"Концепцията ни се базира на това да спираме минимум две или три такива превозни средства на мястото на една нормална кола, да завива един пълен завой на малка улица с радиуса, който сме постигнали – два метра. Разходът е около стотинка на километър", обясни създателят на електромобила Цветомил Белчев.

 

Представиха първия изцяло български електромобил. Цена: 5000 евро

P1050550X-car Sherpa се нарича първият изцяло български електромобил, който бе представен днес от създателя си Цветомил Белчев (35 г.) в Стара Загора. Новината със сигурност ще разклати из основи родните автомобилисти.

Симпатичният Шерп е замислен като непретенциозна градска кола, която харчи ток около 1 стотинка за километър (което прави към 1,17 лева на 100 км пробег). Технологичното чудо е със собствено тегло 400 кг заедно с 16-те си оловни акумулатора, скрити под пода с цел нисък център на тежестта. Носи 250 кг товар. Прототипът е едноместен. След 3 месеца ще бъде готов и двуместният вариант. Габаритите му са дължина 2,10 м, широчина 1,15 м и височина 1,57 м. Багажникът е напълно достатъчен за градска кола – побира 1-2 големи пътни чанти или средно голям куфар. Заради малките габарити при паркиране на мястото на една нормална кола се побират три Шерп-а.

P1050517Купето отвътре е достатъчно широко и комфортно за шофьора. Вратите се затварят с магнитно прилепване към купето, фаровете (които днес все още не бяха сложени, но ще са готови за утрешната демонстрация в движение на колата) и мигачите са светодиодни, т.е. с ниска консумация на ток. 12-волтовите акумулатори се зареждат за 8 часа от обикновен контакт, включен в битовата електромрежа, „поглъщат“ 6,5-7 киловатчаса и осигуряват пробег от 100 км с едно зареждане. Издържат 700 цикъла, или 70 000 км. Зареждащото устройство е вградено в колата. Към него има 6-7 м кабел, който се прибира на пружина. Възможно е вместо оловни акумулатори да се използват и никел-кадмиеви, което ще повиши двойно пробега, но и ще вдигне цената на електромобила също двойно.

P1050523
Максималната скорост е ограничена на 45 км/ч. Измерването й става с GPS – малък екран между волана и предното стъкло. Точността е 1,5-2 км/ч, а местоположението на колата по картата на съответния град, която се изобразява на екрана, се дава с точност от 30 сантиметра. GPS-а служи и за мултимедиен плеър – във вратите са вградени тонколони.

P1050525Задвижването е независимо – на всяко от задните колела, с два безчеткови трифазни двигатели по 1,5 киловата всеки. Гумите са от АТВ – 12 цола, с алуминиеви джанти. Междуосието е 1,5 м.

И най-важното: цената на Шерп-а е само… 9900 лева! Цветът на купето (изработено от полиестерна смола) е бял, но може да бъде всякакъв – по желание на купувача. Стъклата на прототипа са триплексни, изработени по поръчка от българска фирма.

P1050533
Цялостната концепция и разработка е дело на екипа на Belchev Motors. Това е малка фирма в покрайнините на Стара Загора, с автомивка и сервиз.

P1050535
„Идеята за проекта Xcar се роди през 1994 г. Започнах да изпробвам различни варианти за оптимално завършване на първия български електромобил. Днес, 15 години по-късно, мечтата ми стана факт и е пред вас“, каза пред медиите г-н Белчев.

P1050538
Колата има само предна и задна скорост. Въртящият момент на електродвигателите по принцип е достатъчно висок, за да няма нужда от понижаващи предавки. Просто се натиска педала за „газта“ и се кара. Другият наличен педал е спирачката.

P1050542
Върху представения прототип от септември месец 2008 г. до момента работи екип от 5 души от фирмата на Цветомил Белчев. Дизайнер е Иван Василев. На снимката от представянето в пресклуба на БТА в Стара Загора той е вляво от собственика, а вдясно от Цветомил е съпругата му Надежда.

P1050545
Тези дни се подготвят документите за сертифицирането на колата по европейските стандарти. Работата ще свършат експерти от Министерството на транспорта. Цветомил Белчев очаква сертифицирането да приключи до края на годината, за да пусне Шерп-а в продажба от 1 януари 2010 г. Ел.двигателите, контролерите и мениджмънта на електроенергията са изцяло разработка на Belchev Motors. Като свършат тестовете, ще бъдат патентовани.

P1050546„За разлика от двата модела електромобили, чието завършване у нас бе оповестено преди няколко месеца, „Шерп“ е изцяло наша разработка. Докато другите просто сглобяват готови възли от чужди производители“, обясни Цветомил Белчев. Фирмата му има готовност да пуска на пазара на първо време по десетина коли месечно.

P1050548
Днес (неделя, 21 юни) в центъра на Стара Загора ще се проведе пътната демонстрация на електромобила, при която ще се видят неговите ходови качества. От споделеното от екипа, работил по колата, засега знаем, че „Шерп“ има стабилно поведение и се държи много добре на пътя – както по правата, така и в завой.

P1050549



Тагове:   новини,   автомобил,


Гласувай:
1
0



1. hristohatov - най-сетне нещо да ми привлече вниманието
21.06.2009 11:25
Благодаря за хубавата статия,дано дойде време и аз да си купя такава готина количка.:)))
цитирай
2. kostadin - Пъвият български ел мобил беше п...
23.06.2009 08:19
Пъвият български ел мобил беше произведен по Тошово време.
цитирай
3. maistora - Радостен съм когато видя как
24.06.2009 13:38
българи мислят и създават!
цитирай
4. ernest - Хубава работа
29.06.2009 19:52
Браво! Само така и дано успеете да вдигните още малко скоростта на електроавтомобила, че да може да се използва и за извънградски пътувания.
цитирай
5. анонимен - измама и льжа
06.09.2010 11:13
чувал сам за този мошеник нищо не е вярно от това което казва
цитирай
6. анонимен - ЕЛЕКТРОМОБИЛ
09.09.2010 22:11
ТАЗИ МАКСИМАЛНА СКОРОСТ,ТЕЗИ ИЗМИНАТИ КИЛОМЕТРИ И ТАЗИ ЦЕНА УЖАС.
СПОРЕД МЕН НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПРОИЗВЕЖДА ТОЗИ АВТОМОБИЛ
ПО-ДОБРЕ ДА СЕ ПО-НАПЪНЕМ ОЩЕ МАЛКО ОТ КОЛКОТО ДА СЕ ИЗЛАГАМЕ И ТО ПРЕД ЦЯЛ СВЯТ
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: sensation
Категория: Технологии
Прочетен: 1551261
Постинги: 587
Коментари: 1318
Гласове: 15934
Календар
«  Септември, 2014  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930