Прочетен: 10762 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 21.06.2009 11:15
Стара Загора. Първият у нас електромобил от типа XCAR ще бъде демонстриран днес в Стара Загора. Разработката е на 5-членен екип от автокомпания "Белчев моторс". Моделът е изцяло с български части. Може да се ползва от куриери, доставчици и общински полицаи. Дълъг е 210 см и тежи 400 кг с батериите. За 8-те часа на зареждане се харчи около 6,5 квтч ток. С едно зареждане електромобилът може да измине 100 км и реалният разход е 1 ст./км. Едноместният "Шерп" вдига скорост до 45 км в час и струва 9900 лв. с ДДС. До три месеца създателите щели да представят и двуместния модел. Те вече са подали документите за лицензиране на производството и колата в Министерството на транспорта.
Матей БОНЕВ Създадоха първия български електромобил
20.06.2009 / 19:17
С едно зареждане колата може да измине 100 километра в градска среда.
Гледай видео материал затвориПоскъпването на горивата поставя въпроса можем ли и как да пътуваме с минимален разход. Едно от възможните решения дава старозагорска фирма, създала първият български електромобил.
Двигателите на електромобила се зареждат директно от мрежата. С едно зареждане колата може да измине 100 километра в градска среда. Голямото предимството е, че при задръствания и спиране на светофар не харчи енергия.
Максималната скорост, която развива засега е ограничена на 45 километра в час. Електромобилът тежи само 420 килограма и е идеалното решение за градския трафик и проблема с паркирането.
"Концепцията ни се базира на това да спираме минимум две или три такива превозни средства на мястото на една нормална кола, да завива един пълен завой на малка улица с радиуса, който сме постигнали – два метра. Разходът е около стотинка на километър", обясни създателят на електромобила Цветомил Белчев.
Представиха първия изцяло български електромобил. Цена: 5000 евро
X-car Sherpa се нарича първият изцяло български електромобил, който бе представен днес от създателя си Цветомил Белчев (35 г.) в Стара Загора. Новината със сигурност ще разклати из основи родните автомобилисти.
Симпатичният Шерп е замислен като непретенциозна градска кола, която харчи ток около 1 стотинка за километър (което прави към 1,17 лева на 100 км пробег). Технологичното чудо е със собствено тегло 400 кг заедно с 16-те си оловни акумулатора, скрити под пода с цел нисък център на тежестта. Носи 250 кг товар. Прототипът е едноместен. След 3 месеца ще бъде готов и двуместният вариант. Габаритите му са дължина 2,10 м, широчина 1,15 м и височина 1,57 м. Багажникът е напълно достатъчен за градска кола – побира 1-2 големи пътни чанти или средно голям куфар. Заради малките габарити при паркиране на мястото на една нормална кола се побират три Шерп-а.
Купето отвътре е достатъчно широко и комфортно за шофьора. Вратите се затварят с магнитно прилепване към купето, фаровете (които днес все още не бяха сложени, но ще са готови за утрешната демонстрация в движение на колата) и мигачите са светодиодни, т.е. с ниска консумация на ток. 12-волтовите акумулатори се зареждат за 8 часа от обикновен контакт, включен в битовата електромрежа, „поглъщат“ 6,5-7 киловатчаса и осигуряват пробег от 100 км с едно зареждане. Издържат 700 цикъла, или 70 000 км. Зареждащото устройство е вградено в колата. Към него има 6-7 м кабел, който се прибира на пружина. Възможно е вместо оловни акумулатори да се използват и никел-кадмиеви, което ще повиши двойно пробега, но и ще вдигне цената на електромобила също двойно.
Максималната скорост е ограничена на 45 км/ч. Измерването й става с GPS – малък екран между волана и предното стъкло. Точността е 1,5-2 км/ч, а местоположението на колата по картата на съответния град, която се изобразява на екрана, се дава с точност от 30 сантиметра. GPS-а служи и за мултимедиен плеър – във вратите са вградени тонколони.
Задвижването е независимо – на всяко от задните колела, с два безчеткови трифазни двигатели по 1,5 киловата всеки. Гумите са от АТВ – 12 цола, с алуминиеви джанти. Междуосието е 1,5 м.
И най-важното: цената на Шерп-а е само… 9900 лева! Цветът на купето (изработено от полиестерна смола) е бял, но може да бъде всякакъв – по желание на купувача. Стъклата на прототипа са триплексни, изработени по поръчка от българска фирма.
Цялостната концепция и разработка е дело на екипа на Belchev Motors. Това е малка фирма в покрайнините на Стара Загора, с автомивка и сервиз.
„Идеята за проекта Xcar се роди през 1994 г. Започнах да изпробвам различни варианти за оптимално завършване на първия български електромобил. Днес, 15 години по-късно, мечтата ми стана факт и е пред вас“, каза пред медиите г-н Белчев.
Колата има само предна и задна скорост. Въртящият момент на електродвигателите по принцип е достатъчно висок, за да няма нужда от понижаващи предавки. Просто се натиска педала за „газта“ и се кара. Другият наличен педал е спирачката.
Върху представения прототип от септември месец 2008 г. до момента работи екип от 5 души от фирмата на Цветомил Белчев. Дизайнер е Иван Василев. На снимката от представянето в пресклуба на БТА в Стара Загора той е вляво от собственика, а вдясно от Цветомил е съпругата му Надежда.
Тези дни се подготвят документите за сертифицирането на колата по европейските стандарти. Работата ще свършат експерти от Министерството на транспорта. Цветомил Белчев очаква сертифицирането да приключи до края на годината, за да пусне Шерп-а в продажба от 1 януари 2010 г. Ел.двигателите, контролерите и мениджмънта на електроенергията са изцяло разработка на Belchev Motors. Като свършат тестовете, ще бъдат патентовани.
„За разлика от двата модела електромобили, чието завършване у нас бе оповестено преди няколко месеца, „Шерп“ е изцяло наша разработка. Докато другите просто сглобяват готови възли от чужди производители“, обясни Цветомил Белчев. Фирмата му има готовност да пуска на пазара на първо време по десетина коли месечно.
Днес (неделя, 21 юни) в центъра на Стара Загора ще се проведе пътната демонстрация на електромобила, при която ще се видят неговите ходови качества. От споделеното от екипа, работил по колата, засега знаем, че „Шерп“ има стабилно поведение и се държи много добре на пътя – както по правата, така и в завой.
Маршът на робите. Траурното шествие на п...
Отчаянието е за робите. Свободните не по...
Галерия със знаменитости на Ювал Ноа Хар...
НОРВЕГИЯ, ОСЛО. ПОЛИЦИЯТА СЪОБЩИ, ЧЕ ГУБ...
06.09.2010 11:13
09.09.2010 22:11
СПОРЕД МЕН НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПРОИЗВЕЖДА ТОЗИ АВТОМОБИЛ
ПО-ДОБРЕ ДА СЕ ПО-НАПЪНЕМ ОЩЕ МАЛКО ОТ КОЛКОТО ДА СЕ ИЗЛАГАМЕ И ТО ПРЕД ЦЯЛ СВЯТ