Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.03.2008 07:01 - Ползата от храните, които слагаме на масата. Без месото и яйцата поне за 2 седмици
Автор: sensation Категория: Технологии   
Прочетен: 3111 Коментари: 2 Гласове:
0



2 различни плода и 2 зеленчука на ден
image Наричат плодовете и зеленчуците "касичка за витамини". Световната здравна организация препоръчва доза от 400 грама на ден, която комбинира поне 2 различни зеленчука и разнообразни плодове. Освен витамини и минерали те дават на организма хранителни вещества, без които обмяната на белтъчини, мазнини и въглехидрати не работи. Те намаляват нивото на "лошия" холестерол, разтварят кръвните съсиреци, съдържат естествени антибиотици. Затова ни пазят от атаката на вируси и бактерии.

Зърнените храни са метла за отровите
image Овес, ръж, ечемик, просо, черно брашно укрепват имунната система. Целулозата, която съдържат, помага за изчистването на отровите от организма, а заедно с тях се изхвърля холестерол, жлъчни киселини и други токсини. Богати са на фосфор, калий и калций. Съдържат редки витамини като ниацин (вит. РР), пиридоксин (вит. В6), тиамин (вит. В1), рибофлавин (вит. В2) и витамин Е.

Фасул и грах зареждат с антиоксиданти
image Тези варива са добър източник на белтък. Освен това забавят стареенето, защото със своите антиоксиданти противодействат на вредните свободни радикали. Фасулът драстично намалява лошия холестерол, понижава кръвната захар, богат е на пектини, които предпазват от рак на дебелото черво. В соята например белтъкът е 2 пъти повече, отколкото в месото, въпреки че тя не съдържа някои от 9-те незаменими аминокиселини.

Ядките ни дават мед и цинк
image Ядките пречат за отлагането на холестерол в артериите. Орехите, фъстъците, бадемите и лешниците са богати на антиоксиданти и витамини, които свързват свободните радикали. Освен това те съдържат ценни минерални вещества като калий и магнезий, затова ги наричат "храна за мозъка". Богати са и на микроелементи като мед и цинк, които рядко се срещат в други хранителни продукти. Витаминният им състав е уникален. Те обаче са доста калорични. Ако човек изяде 100 грама фъстъци, приема 700 килокалории, колкото с една голяма пържола с гарнитура.

Уволнете месото и яйцата поне за 2 седмици
Великденският пост е строг и продължава 49 дни

ВеселинА МОНЧЕВА
Две седмици без животински храни са малко постижение в борбата с неразумното хранене, в което месото е всеки ден на масата. Дали ще е пържола, наденица или мазен салам - не се лишаваме, особено през зимата. Дояждаме месните консерви, за да не станат зян, довършваме и остатъците от домашна сланина.
Великденският пост ни подсеща, че е време да помислим за духовното в нас, което се нуждае от пречистване, дори да не сме вярващи. За тези, които спазват канона, постът продължава 7 седмици. Дори и да не сте особено стриктни в църковния календар и да обичате месото, лишете се от него поне за 14 дни. От тях организмът ви ще има повече полза, отколкото вреда.
През зимата по традиция месото е по-често от необходимото на трапезата. Зеленчуците и плодовете отсъстват или са консервирани. Така че постите съвпадат с естествената нужда от пролетно прочистване. Растителната храна помага на организма да изхвърли отровите, които се отделят и складират при разграждането на месото и животинските храни. Щом ги уволним от менюто, кръвта ликува. Кръвните клетки жадно поемат повече кислород и по-бързо го транспортират до органите. Ако заедно с това временно забравим млякото, млечните продукти и яйцата, еритроцитите плуват свободно, въоръжават се с кислород и по-лесно го разпределят по тъканите. Оттук и лошият холестерол пада, твърдят специалисти.
Лишаваме се от вредните животински мазнини и скритите в тях отрови като пурини, холестерол, сол и ненаситени мазнини. Това е особено полезно за хора с наднормено тегло, с висок холестерол, болни от подагра и жлъчно-каменна болест.
Като бонус растителната храна ни осигурява повече калий, минерали, баластни вещества, антиоксиданти и витамини.
Така че на везните полза-вреда от постите, ползата натежава. Организмът има нужда от тази почивка.

Променя се действието на вземаните лекарства Ядем въглехидратна храна - хляб и сладко, лишаваме се от животинските белтъци и мазнини. Постим, но това променя действието на някои от лекарствата, които са ни предписани.
Нискокалоричната храна принуждава организма да разгражда мастните си резерви и в кръвта нахлуват ненаситени мастни киселини. Те влизат в "конкуренция" с някои лекарствата. Изтласкват и разграждат тези от тях, които се свързват с белтъците. Така ефектът на лекарството много бързо се изчерпва. В тази група са медикаменти, които пием срещу кръвосъсирване.
Ако човек пости, а същевременно се налага да пие такива лекарства, ефект няма. И когато отиде на преглед и му вземат кръв, ще се установи, че тя се съсирва много по-бързо. Лекарят може да увеличи дозата на лекарствата, без да подозира, че ефектът е временен, защото в този момент сме на пости. Когато свърши този период, изведнъж ще се окаже, че дозата е огромна и човек може да получи мощно кръвотечение. Председателят на Сдружението за здравословно хранене доц. Светослав Ханджиев: 
Боб и леща гонят атеросклерозата image - Доц. Ханджиев, много специалисти по хранене имат резерви към постите. Има ли научни доказателства за ползата от тях?
- Постната храна има много предимства. Това обаче не значи, че вегетарианците са по-здрави или живеят по-дълго. Полезно е да постим от време на време, каквато е нашата традиция. Дългогодишният опит на много народи, които спазват пости, е доказал ползата. Съвременната наука по хранене също я потвърди. По време на пости организмът получава почти всички необходими хранителни вещества. Човек приема белтъчини и мазнини от растителен произход, въглехидрати, антиоксиданти и разнообразни соли.
- Как реагира организмът, когато останем предимно на месо?
- След като сме прекалили с месото, е полезно да направим почивка. Защото продуктите, които се отделят при разграждане на местната храна, подкиселяват организма. Това влошава състоянието на болни от диабет и подагра например. След като те минат на постна храна, алкално-киселинното равновесие на организма им се възстановява. Плодовете и зеленчуците са богати на фибри. Целулозата помага на стомаха и червата да работят правилно и редовно да се чистят, не позволява да получим запек. Тази болест на съвременното общество е причина за увеличаване заболяванията от рак на дебелото черво. С ябълките, дюлите и мушмулите например приемаме и повече пектини, които също имат лечебно действие. Ако храната ни е бедна на пектин, холестеролът, тежките метали и отровите от дебелото черво вместо да се изхвърлят навън, отново се абсорбират в организма. Което ни вреди. С плодовете и зеленчуците приемаме витамини и соли. Антиоксидантите ни предпазват от така наречения оксидативен стрес. В традицията на нашата национална кухня са постни манджи, които са вкусни и полезни. Гювечът съдържа 17 зеленчука. Последни проучвания сочат, че бобът , лещата и грахът са надеждно лекарство срещу атеросклероза. Защото имат нисък гликемичен индекс и не повишават бързо нивото на кръвната захар. Затова предпазват от обменни и сърдечносъдови заболявания.
Постната храна е с малко калории и хората с наднормено тегло могат да се възползват от тези дни, за да отслабнат.
Полезна е и за болни от подагра, с висок холестерол и ставни заболявания.
- Няма ли опасност след въздържанието да се засили пролетната умора?
- Пролетната умора е свързана с недостиг на витамин С. Тялото изчерпва своите запаси, а с храната не му даваме достатъчно. Така че отговорът се подразбира - има само полза от повече пресни плодове и зеленчуци, които ядем в дните на пост. Нормата е 400-600 грама и трябва да има разнообразие - да се съчетаят 2 различни плода и поне 2 вида зеленчук.
- А рисковете?
- Не бива да изпадаме в крайности. Тези пости са много дълги и всеки сам трябва да прецени доколко е разумно да ги спазва до край. Болни, възрастни и бременни, разбира се, не бива да постят.


Тагове:   масата,   месото,


Гласувай:
0
0



1. mmmmmmmmm - Полезна
14.03.2008 11:10
тема!
Благодаря :)
цитирай
2. eraklia - да,
14.03.2008 20:34
бях позабравила, че трябва да се обръща внимание и на това:))
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: sensation
Категория: Технологии
Прочетен: 2859522
Постинги: 643
Коментари: 1385
Гласове: 21087
Календар
«  Септември, 2021  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930